”Educaţia este cea mai puternică armă pe care voi o puteţi folosi pentru a schimba lumea.” – Nelson Mandela
Iar pentru o educație de calitate ai nevoie de spații care să răspundă atât nevoilor pedagogilor, cât mai ales să stimuleze interesul elevilor.
De curând am stat de vorbă cu specialiști din educație din Germania, care îmi spuneau cum astăzi pedagogia este cea care schimbă arhitectura și nu invers. De ce? Pentru că sunt studii întregi care vorbesc despre impactul mediului înconjurator asupra stării noastre de bine.
Același lucru se întâmplă și cu mediul școlar. Am rămas cu unitățile de învățământ moștenite din perioada comunismului. În ultimii ani ele s-au extins, supraetajat etc. Totul ca să poată găzdui cât mai mulți elevi. Se vede asta mai ales în București unde, datorită dezvoltărilor din jurul Capitalei, a crescut presiunea pe unitățile de învățământ din oraș.
Din cauza asta nimeni nu a dat atenție felului în care arată clasele în care are loc educația. Sunt mici intervenții care pot transforma orele de clasă într-un mediu cât mai plăcut:
- mobilier modular;
- crearea unor mici zone de relaxare
- dezvoltarea unui mecanism participativ (elevi, profesori) în luare deciziilor;
- adăugarea unor zone de stimulare a abilitatilor motrice/senzoriale atât în interiorul sălilor, cât și în extern
- dezvoltarea atenției față de mediu, prin crearea unor grădini comunitare în curtea școlii etc
Toate sunt modele de intervenții care pot schimba în bine impactul pe care mediul îl poate avea asupra elevilor din învățământul preuniversitar din Sectorul 6.
O atenție sporită am acordat-o învățământul antepreșcolar. Anul 2022 a adus modificări legislative care au inclus creșele în sistemul de învățământ preuniversitar. Asta ne ajută la nivel local pentru că Primăria va primi sumele de bani aferente standardului de cost/antepreșcolar, generând astfel economii la bugetul local.
Între timp, am finalizat prima creșă construită în Sectorul 6 în ultimii 33 de ani, creșa Îngerașii (Rușețu 6A) și am asigurat finanțări nerambursabile din PNRR pentru două noi creșe:
- creșa de pe Iuliu Maniu, capacitate 70 de locuri
- creșa din cartierul Brâncuși, capacitate 70 de locuri
Totuși nu este suficient!
În acești 3 ani de experiență directă în administrația publică a Sectorului 6 am descoperit că în sectorul nostru avem:
- O fostă creșă ce a ajuns pe mâna unui afacerist, care se laudă de 20 de ani că va dezvolta acolo un centru medical de excelență
- Un sediu de școală în zona Grozăvești Regie, care a fost închiriat către Ministerul Afacerilor Interne, în condițiile în care în zonă nu există nicio școală, dar în schimb a fost autorizată construcția a mii de apartamente
- Un sediu de școală în zona Prelungirea Ghenecea, care a fost predată Secției de Poliție 25 și din care nu mai vor să plece în condițiile în care copiii de la Școala 279 învață în containere.
Acestea sunt anomaliile create de lipsa unei viziuni sănătoase cu privire la planificarea urbană a orașului.
Suntem în situația în care în multe școli din sector se învață în containere, iar în unele școli, e drept, puține la număr, se învață în trei schimburi.
Toate sunt o dovadă în plus că deciziile pe care luăm în materie de dezvoltare pe verticală au impact asupra copiilor și că este nevoie de o responsabilitate mai mare atunci când suntem chemați să decidem asupra felului în care arată orașul nostru.
De aceea avem nevoie de:
- corelarea dezvoltării urbane cu infrastructura școlară. Asta înseamnă un parteneriat între dezvoltatori. minister și autoritatea publică locală, pentru a ține pasul cu dezvoltarea;
- atenție sporită către aspectul, funcționalitatea și dotările claselor și a bazei materiale a unităților de învățământ;
- dezvoltarea unei rețele de cantine școlare, acolo unde este cazul, care să poată furniza o masă caldă elevilor din Sectorul 6;
- susținerea programului ”Școală după școală”, dar și a programului ”Învățarea remedială”;
- identificarea zonelor de investiții prioritare, cum ar fi Școala Gimnazială Nr. 153 și atragerea de resurse pentru a crește performanța actului de educare din aceste unități de învățământ.
Construim schimbarea ÎMPREUNĂ!
România 2024!
Proiectele mele
EGALITATEA DE ȘANSE EDUCAȚIA SĂNĂTATEA ȘI ASISTENȚA SOCIALĂ URBANISM RESPONSABIL ACCESUL LA CULTURĂ